Aloittavan yrittäjän opas: Yrityksen perustaminen
- Jaana Peltola
- May 19
- 15 min read
Oletko perustamassa yritystä? Yrityksen perustaminen on jännittävä ja opettavainen prosessi. Se sisältää useita tärkeitä vaiheita liikeidean hiomisesta virallisiin rekisteröinteihin ja arjen pyörittämiseen. Tämä opas tarjoaa selkeän kokonaiskuvan yritystoiminnan aloittamisesta Suomessa – aina perustamistoimista yhtiömuodon valintaan, yrittäjän velvollisuuksiin ja erityisvinkkeihin kasvuhakuisille startupeille. Tarkoituksena on auttaa uusia yrittäjiä ottamaan oikeat askeleet alusta alkaen. Käytämme selkeää suomen kieltä ja vältämme turhaa jargonia: kaikki tärkeät käsitteet selitetään ymmärrettävästi.
Yleiskatsaus yrityksen perustamiseen
Yrityksen perustaminen alkaa hyvästä valmistelusta. Ennen virallisia toimia kannattaa huolehtia ainakin seuraavista asioista:
Liikeidea ja liiketoimintasuunnitelma: Kirkasta, mitä tuotteita tai palveluja tarjoat, kenelle ja miten. Pohdi, mikä tekee ideastasi uniikin ja miten aiot ansaita rahaa. Liiketoimintasuunnitelma on kirjallinen suunnitelma, jossa määrittelet yrityksen toiminnan, kohderyhmän, kilpailijat, markkinoinnin ja talousarvion. Se auttaa hahmottamaan, onko liikeidea kannattava ja millaisia resursseja tarvitset. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – liiketoimintasuunnitelma toimii karttana yrityksesi alkutaipaleella.
Yritysmuodon valinta: Päätä, minkä yhtiömuodon valitset (toiminimi, osakeyhtiö, avoin yhtiö vai kommandiittiyhtiö). Yhtiömuoto vaikuttaa mm. perustajien määrään, vastuisiin, verotukseen ja hallinnollisiin velvoitteisiin. Esittelemme eri yhtiömuodot tarkemmin seuraavassa luvussa, mutta jo tässä vaiheessa on hyvä miettiä, sopiiko sinulle parhaiten yksin yrittäminen vai yhdessä toisten kanssa, haluatko rajoittaa vastuutasi ja tavoitteletko mahdollisesti ulkopuolisia sijoittajia.
Yrityksen nimi: Keksi yrityksellesi nimi, joka on mieleenpainuva ja toimintaasi sopiva. Varmista Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) nimipalvelusta, että samaa nimeä ei ole jo käytössä toisella yrityksellä. Nimen tulee yksilöidä yrityksesi – kahta samannimistä ei rekisteröidä samalle toimialalle. Samalla kun suunnittelet nimeä, harkitse verkkotunnuksen (domainin) varaamista sekä yrityksesi nimellä esiintymistä sosiaalisessa mediassa. Hyvä nimi on yrityksesi käyntikortti, joten siihen kannattaa panostaa.
Perustamisilmoitus ja Y-tunnus: Jokaisesta uudesta yrityksestä on tehtävä perustamisilmoitus. Suomessa tämä hoituu kätevimmin PRH:n ja Verohallinnon yhteisessä Yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä (YTJ) joko sähköisesti tai paperilomakkeella. Perustamisilmoituksessa annat tiedot yrityksestä (nimi, toimiala, osoite, yhtiömuoto, perustajat ym.). Samalla voit ilmoittautua tarvittaviin rekistereihin, kuten kaupparekisteriin, ennakkoperintärekisteriin, arvonlisäverovelvollisten rekisteriin ja työnantajarekisteriin. Y-tunnus (yritys- ja yhteisötunnus) on yrityksellesi annettava yksilöllinen tunniste, jonka saat, kun perustamisilmoitus on käsitelty. Y-tunnus tarvitaan kaikkeen viralliseen asiointiin yrityksen nimissä, kuten pankkitilin avaamiseen ja laskutukseen.
Toimialan vaatimukset ja luvat: Selvitä, onko liiketoimintasi lupanvaraista tai edellyttääkö se tiettyjä pätevyyksiä tai ilmoituksia viranomaisille. Joillakin aloilla (esim. ravintola-ala, rakentaminen, finanssiala, terveydenhuolto) on erityissääntelyä. Varmista hyvissä ajoin esimerkiksi hygieniapassin, anniskeluluvan, F-tax -rekisteröinnin tai muiden tarvittavien lupien hankkiminen. Tämä varmistaa, että voit aloittaa toiminnan laillisesti heti, kun yritys on perustettu.
Vakuutukset kuntoon: Yrittäjänä huolehdi itsesi ja yritystoimintasi turvasta. YEL-vakuutus (yrittäjän eläkevakuutus) on lakisääteinen vakuutus, joka jokaisen päätoimisen yrittäjän on otettava, kun tietyt ehdot täyttyvät – käytännössä, jos toimit yrittäjänä vähintään noin 4 kuukautta ja arvioitu työtulosi ylittää vuosittain tietyn rajan (noin 8 500–9 000 €). YEL turvaa toimeentuloasi eläkkeen, sairaus- ja vanhempainpäivärahojen muodossa. Jos yrityksellä on työntekijöitä, pitää huolehtia myös heidän vakuutuksistaan, kuten TyEL-eläkevakuutus (työntekijöiden eläke) sekä lakisääteisestä tapaturmavakuutuksesta, työttömyysvakuutusmaksuista ja ryhmähenkivakuutuksesta. Lisäksi harkitse vapaaehtoisia vakuutuksia, jotka voivat suojata esimerkiksi yrityksen omaisuutta, vastuuta ja keskeytysriskit. Oikeat vakuutukset tuovat mielenrauhaa yllättävien tilanteiden varalle.
Pankkitili ja maksuliikenne: Avaa yritykselle oma pankkitili heti, kun saat Y-tunnuksen. Yrityksen rahat tulee pitää erillään omista henkilökohtaisista varoistasi – oma tili selkeyttää taloudenpitoa ja kirjanpitoa. Pankki tarvitsee yleensä kaupparekisteriotteen tai perustamisilmoituksen vahvistuksen sekä Y-tunnuksen tilin avaamiseksi. Samalla voit hankkia yritykselle verkkopankkitunnukset, maksukortin ja tarvittaessa muita maksuliikennepalveluja. Mikäli perustat osakeyhtiön ja päätätte sijoittaa osakepääomaa, avaa väliaikainen osakepääomatili pääoman tallettamista varten. (Huom: osakeyhtiössä ei nykyisin ole minimiosakepääomavaatimusta, mutta voit halutessasi sijoittaa pääomaan esimerkiksi muutamia satoja euroja toiminnan käynnistämiseen.)
Kirjanpito ja taloushallinto kuntoon alusta alkaen: Yrityksellä on lakisääteinen velvollisuus pitää kirjanpitoa (ks. luku Yrityksen velvollisuudet). Onkin suositeltavaa miettiä heti alkuvaiheessa, miten talousasiat hoidetaan. Pienyrittäjä voi periaatteessa pitää itse kirjanpitoa, mutta käytännössä moni haluaa keskittyä ydintoimintaan ja ulkoistaa taloushallinnon asiantuntijalle. Tilitoimiston valinta jo perustamisvaiheessa voi säästää aikaa ja välttää virheitä – asiantunteva tilitoimisto opastaa kirjanpidon, verotuksen ja palkanlaskennan kiemuroissa. Samalla kannattaa ottaa käyttöön laskutusohjelma tai taloushallinnon ohjelmisto, jolla hoidat myyntilaskutuksen ja seuraat yrityksesi taloutta reaaliaikaisesti. Tiliö tarjoaa nykyaikaisia sähköisiä taloushallinnon ratkaisuja, joista kerromme lisää myöhemmin tässä oppaassa.
Kun nämä perusasiat on hoidettu, alkaa yrityksesi olla valmis varsinaiseen toimintaan. Seuraavaksi pureudumme tarkemmin yhtiömuodon valintaan – yhteen tärkeimmistä varhaisista päätöksistä, jolla on kauaskantoisia vaikutuksia.
Yhtiömuodon valinta
Yhtiömuoto tarkoittaa yrityksen oikeudellista toimintamuotoa. Suomessa yleisimmät vaihtoehdot aloittavalle yrittäjälle ovat toiminimi, osakeyhtiö, avoin yhtiö ja kommandiittiyhtiö. Oikean yhtiömuodon valinta riippuu muun muassa siitä, toimitko yksin vai yhdessä muiden kanssa, kuinka suurta ja riskipitoista toimintaa suunnittelet ja millaisia verotuksellisia tai vastuukysymyksiä haluat huomioida. Seuraavassa käymme pääpiirteittäin läpi nämä yhtiömuodot, niiden erot sekä tilanteet, joissa kukin sopii parhaiten.
Toiminimi (yksityinen elinkeinonharjoittaja)
Toiminimi on yksinkertaisin ja nopein tapa aloittaa yritystoiminta yksin. Tässä yhtiömuodossa olet käytännössä sinä itse ja yritys on juridisesti sama kuin sinä yrittäjänä. Toiminimen perustaminen on edullista ja siihen riittää perustamisilmoituksen tekeminen YTJ:ssä (sähköisesti maksu on noin 60–70 €). Y-tunnus myönnetään toiminimelle samaan tapaan kuin muillekin yrityksille.
Toiminimiyrittäjän vastuu on rajoittamaton, eli olet henkilökohtaisesti vastuussa yrityksesi veloista ja muista velvoitteista. Tämä tarkoittaa, että jos yrityksesi ei pysty maksamaan laskujaan, sinä olet velkojille vastuussa omalla henkilökohtaisella omaisuudellasi. Vastaavasti kaikki yrityksen tuotto on periaatteessa sinun tuloasi. Verotuksessa toiminimen tulos (voitto) verotetaan yrittäjän henkilökohtaisena tulona. Käytännössä tulos jaetaan verotuksessa ansio- ja pääomatuloksi tietyn laskentakaavan mukaan (riippuen yrityksen nettovarallisuudesta), mutta tulot eivät ole erillään sinusta kuten osakeyhtiössä, vaan ne yhdistetään omaan verotukseesi.
Toiminimi sopii hyvin pienimuotoiseen yritystoimintaan, kevyelle aloitukselle tai sivutoimiselle yrittäjälle. Esimerkiksi freelancerit, konsultit, yksinyrittäjät ja harrastustoimintaa laajentavat valitsevat usein toiminimen. Etuna on keveys: toiminimellä on vähemmän hallinnollista byrokratiaa (ei erillistä yhtiökokousta, hallitusta tai tilinpäätöksen julkaisuvelvollisuutta***) ja kirjanpidon voi pienissä toiminimissä tehdä maksuperusteisesti (yhdenkertaisena) tiettyyn liikevaihtorajaan asti. Haittapuolena on juuri vastuun henkilökohtaisuus sekä se, ettei toiminimeen voi ottaa helposti muita omistajia mukaan – jos liiketoimintaan kaivataan osuuksia tai sijoittajia, toiminimi ei siihen taivu. Myös yrityksen uskottavuus suuremmissa hankkeissa tai esimerkiksi rahoituksen hakemisessa voi olla rajallisempi, jos toimitaan toiminimenä eikä esimerkiksi osakeyhtiönä.
Osakeyhtiö (Oy)
Osakeyhtiö (OY) on Suomessa erittäin yleinen yhtiömuoto, erityisesti kun toiminta on kasvuhakuista, siihen osallistuu useampia henkilöitä tai halutaan rajata yrittäjien henkilökohtaista vastuuta. Osakeyhtiössä omistajat (yksi tai useampi) sijoittavat yhtiöön pääomaa ja saavat vastineeksi osakkeita. Vastuu on lähtökohtaisesti rajattu yhtiöön sijoitettuun pääomaan: osakkeenomistajat eivät ole henkilökohtaisesti vastuussa yhtiön veloista tai muista sitoumuksista. Tämä rajoitettu vastuu tuo turvaa – jos yritystoiminta epäonnistuu, omat henkilökohtaiset varasi (asunto, säästöt jne.) eivät yleensä ole vaarassa, ellei esimerkiksi ole henkilökohtaisesti taannut yrityksen lainoja.
Osakeyhtiön perustaminen on hieman monimutkaisempaa kuin toiminimen: tarvitaan perustamisasiakirjat (perustamissopimus ja yhtiöjärjestys), ja yhtiö on rekisteröitävä kaupparekisteriin. Hyvä uutinen on, että Suomessa osakeyhtiön voi nykyisin perustaa ilman minimiosakepääomaa – ennen vaadittiin 2 500 € pääomaa, mutta nykyään 0 € riittää. Monet tosin sijoittavat jonkin verran omaa rahaa yhtiöön alkuvaiheen kuluja varten, vaikka se ei lakisääteisesti pakollista olekaan. Osakeyhtiössä on oltava hallitus (yksikin henkilö voi olla koko hallitus, jos jäseniä on vain yksi) ja tietyt hallinnolliset velvoitteet, kuten päätökset osakkeiden jaosta, mahdolliset yhtiökokoukset ym. Pienelle, omistajavetoiselle Oy:lle byrokratia on kuitenkin varsin kohtuullista.
Verotus toimii osakeyhtiössä kahdella tasolla: yhtiö itse on erillinen verovelvollinen ja maksaa voitoistaan yhteisöveroa (20 % vuonna 2025). Osakkaat puolestaan maksavat veroa vasta, kun he nostavat yhtiöstä tuloja – joko palkkana tai osinkoina. Palkka on osakkaalle normaalisti ansiotuloa ja siitä menevät palkan sivukulut sekä ennakonpidätys aivan kuten kenen tahansa työntekijän palkasta. Osinko on voitonjakoa, jota verotetaan osingonsaajan pääomatulona (ja osin ansiotulona, riippuen summista ja yhtiön nettovarallisuudesta, veroprosentit vaihtelevat). Taitavalla verosuunnittelulla osakeyhtiön kautta voi joskus pienentää verokuormaa verrattuna siihen, että sama tulo tulisi suoraan henkilökohtaisena yrittäjätulona – tämä riippuu tilanteesta. Tärkeämpää on kuitenkin se, että osakeyhtiö mahdollistaa voittojen jättämisen yritykseen kasvua varten: voittoa verotetaan yhtiössä 20 % ja loput voitosta jää yhtiön käyttöön tuleviin investointeihin, ilman että osakkaiden tarvitsee heti maksaa lisää veroja.
Osakeyhtiö on yleensä paras valinta, jos yritystoimintaan liittyy merkittävämpiä riskejä tai investointeja, jos perustajia on useampi, tai jos tavoitellaan ulkopuolista rahoitusta (sijoittajat edellyttävät yleensä osakeyhtiömuotoa vastineeksi omistusosuuksista). Myös kasvuyritykset ja startupit toimivat lähes poikkeuksetta osakeyhtiöinä. Osakeyhtiön maine on usein ammattimaisempi ja se voi tuoda uskottavuutta esimerkiksi pankkien ja yhteistyökumppanien silmissä. Muistathan, että pienellä osakeyhtiöllä ei ole pakollista tilintarkastajaa, jos se täyttää tietyt kokovaatimukset (liikevaihto, tase ja henkilöstö alle rajan) – eli kaikissa tapauksissa tilintarkastajaa ei tarvita, ellei yhtiöjärjestykseen sitä erikseen haluta kirjata.
Avoin yhtiö (Ay)
Avoin yhtiö on yhtiömuoto, jossa on vähintään kaksi omistajaa (yhtiömiestä). Avoimen yhtiön omistajat voivat olla yksityishenkilöitä tai vaikkapa toisia yrityksiä. Tärkeää on, että kaikki yhtiömiehet vastaavat yhtiön veloista ja velvoitteista henkilökohtaisesti, yhdessä ja erikseen. Tämä tarkoittaa, että jokainen yhtiömies on täydessä vastuussa koko yhtiön velkavastuista – ei vain omasta osuudestaan. Mikäli avoin yhtiö ei pysty esimerkiksi maksamaan laskujaan, velkoja voi periä saataviaan keneltä tahansa yhtiömieheltä täysimääräisesti (ja tämä yhtiömies voi sitten vaatia muilta osakkailta heidän osuuttaan takautuvasti). Vastuunjakoon liittyy siis huomattava luottamus ja sopimisen tarve yhtiömiesten kesken.
Avoimen yhtiön verotus muistuttaa toiminimeä siinä mielessä, että itse yhtiö ei maksa tuloksestaan tuloveroa. Sen sijaan voitto jaetaan yhtiömiehille ja kukin maksaa osuudestaan veroa henkilökohtaisena tulonaan. Yhtiö antaa silti veroilmoituksen, jossa voitto jaetaan verotettavaksi omistajille sovitun jako-osuuden mukaisesti. Käytännössä verotus on siis "läpinäkyvä": tulos verotetaan omistajilla, ei erillisenä yhteisöverona yhtiössä.
Hallinnollisesti avoin yhtiö on kevyempi kuin osakeyhtiö: ei minimipääomaa, ei vaadita hallitusta tai yhtiökokouksia samalla tavalla. Avoin yhtiö perustetaan tekemällä yhtiömiesten kesken yhtiösopimus ja jättämällä perustamisilmoitus kaupparekisteriin. Yhtiösopimus kannattaa tehdä kirjallisesti ja sopia siinä ainakin yhtiömiesten panokset (esim. rahaa tai työpanosta), voiton ja tappion jakoperusteet sekä päätöksentekomenettely. Koska lainsäädäntö antaa melko vapaat kädet sopia asioista, yhtiösopimuksen merkitys on suuri avoimessa yhtiössä.
Avoin yhtiö sopii parhaiten tilanteisiin, joissa on vähintään kaksi aktiivista yrittäjää, jotka haluavat toimia tasaveroisina kumppaneina ja joilla on vahva luottamus toisiinsa. Tyypillisesti perhe- tai sukuyritykset tai pienet kahden hengen tiimit saattavat perustaa avoimen yhtiön. Nykyisin avoin yhtiö on harvinaisempi kuin osakeyhtiö tai toiminimi, koska henkilökohtainen vastuu on raskas taakka kantaa. Kuitenkin esimerkiksi joissain asiantuntijapalveluissa (kuten konsultointi- tai asianajotoimistot) saatetaan edelleen tavata avoimia yhtiöitä, joskin osakeyhtiö on valtavirran valinta melkein kaikissa monen henkilön yrityksissä.
Kommandiittiyhtiö (Ky)
Kommandiittiyhtiö on tavallaan avoimen yhtiön muunnelma, jossa on kahdenlaisia osakkaita: vastuunalaiset yhtiömiehet ja äänettömät yhtiömiehet. Vastuunalaisia (yleensä 1 tai 2) ovat yrityksen toiminnasta päättävät yrittäjät, ja he vastaavat yrityksen veloista henkilökohtaisesti kuten avoimessa yhtiössä. Äänettömät yhtiömiehet puolestaan ovat sijoittajia, joilla ei ole päätäntävaltaa yrityksen asioissa arjessa, ja heidän vastuunsa rajoittuu ennalta sovittuun omaan sijoitukseensa (ns. sijoituspanos kommandiittiyhtiöön). Äänetön yhtiömies saa yleensä sijoitukselleen voitto-osuutta tai korkoa, josta sovitaan yhtiösopimuksessa, mutta ei yleensä osallistu yrityksen hallintoon.
Kommandiittiyhtiön verotus toimii samalla tavalla kuin avoimessa yhtiössä: yhtiö ei maksa tuloveroa, vaan jakaa tuloksen yhtiömiehille verotettavaksi. Äänettömän yhtiömiehen saama osuus verotetaan hänen tulonaan ja vastuunalaiset yhtiömiehet maksavat veroa omasta osuudestaan. Kommandiittiyhtiössä tosin usein määritellään, että äänettömälle yhtiömiehelle maksetaan ennen voitonjakoa tietty "vuotuinen hyvitys" hänen sijoittamalleen pääomalle (ikään kuin korko), ja loput voitosta jaetaan vastuunalaisten kesken.
Milloin kommandiittiyhtiö on sopiva? Se voi olla toimiva ratkaisu, jos yrityksellä on tarve saada mukaan rahoittaja tai osaomistaja, joka ei halua osallistua operatiiviseen toimintaan. Esimerkiksi tilanteessa, jossa yksi henkilö haluaa yrittäjäksi mutta tarvitsee alkupääomaa toiselta: tämä toinen voi ryhtyä äänettömäksi yhtiömieheksi sijoittamalla rahaa ja jakamalla voittoa, kuitenkaan ottamatta päivittäisvastuuta yrityksestä. Myös perheyrityksissä kommandiittiyhtiömallia on käytetty – esimerkiksi vanhempi on voinut olla äänetön yhtiömies ja nuorempi sukupolvi vastuunalaisena. Kommandiittiyhtiössä on avoimen yhtiön tavoin tärkeää laatia selkeä yhtiösopimus, jossa määritellään roolit, sijoitukset, voitonjakoperusteet ja esimerkiksi mitä tapahtuu, jos yhtiömies haluaa erota yhtiöstä.
Sekä avoimen yhtiön että kommandiittiyhtiön kohdalla on hyvä muistaa, että vaikka ne juridisesti eroavat osakeyhtiöstä, myös niihin pätevät monet yleiset yritystoiminnan säännöt: ne on rekisteröitävä kaupparekisteriin, niillä on kirjanpitovelvollisuus, ja ne voivat solmia sopimuksia ja ottaa lainaa siinä missä muutkin yritykset. Yhtiömuodon vaikutukset näkyvät etenkin vastuukysymyksissä ja verotuksessa, joten päätös kannattaa tehdä oman tilanteen perusteella. Monelle aloittavalle yrittäjälle valinta on lopulta kahden välillä: toiminimi vai osakeyhtiö. Yksin pienimuotoisesti aloittavalle toiminimi on mutkaton, kun taas kasvua, useita osakkaita tai riskipitoisempaa liiketoimintaa suunnittelevalle osakeyhtiö on usein parempi valinta.
Yrityksen velvollisuudet
Kun yritys on perustettu ja toiminta käynnistyy, astuu kuvaan joukko lakisääteisiä velvollisuuksia. Yritystoiminnassa on tärkeää hoitaa nämä velvoitteet huolellisesti – näin vältät sanktiot ja yllätykset sekä varmistat, että liiketoimintasi perusta on kunnossa. Tässä keskeiset velvollisuudet, joista jokaisen yrittäjän tulee huolehtia:
Kirjanpito: Jokaisella yrityksellä on kirjanpitovelvollisuus. Tämä tarkoittaa, että kaikki yrityksen tulot ja menot sekä varat ja velat on kirjattava tarkasti ylös. Kirjanpito voidaan hoitaa itse tai ulkoistaa tilitoimistolle. Pienimmät toiminimet voivat tietyin edellytyksin tehdä yksinkertaista yhdenkertaa kirjanpitoa (kassakirjanpito), mutta käytännössä monet siirtyvät heti kahdenkertaisen kirjanpidon käyttöön, koska se antaa tarkemman kuvan taloudesta. Kirjanpidossa jokaiselta tilikaudelta (yleensä 12 kk jakso) laaditaan tilinpäätös: tuloslaskelma ja tase, jotka kertovat yrityksen taloudellisen tuloksen ja aseman. Osakeyhtiöiden, avoimien yhtiöiden ja kommandiittiyhtiöiden tilinpäätös on toimitettava kaupparekisteriin (poikkeuksena pienet toiminimet, joilla ei ole tätä velvollisuutta). Huolellinen kirjanpito auttaa yrittäjää myös itseään seuraamaan liiketoiminnan kannattavuutta ja tekee esimerkiksi verojen ilmoittamisesta sujuvampaa.
Arvonlisävero (ALV): Arvonlisävero on kulutusvero, jota yritykset perivät myymiensä tuotteiden ja palveluiden hinnassa ja tilittävät edelleen valtiolle. Yleinen ALV-kanta Suomessa on 25,5 % (vuonna 2025), mutta alennettuja kantoja (esim. 14 % ruoassa ja 10 % tietyissä palveluissa) sovelletaan aloittain. Yrityksen on ilmoittauduttava ALV-velvolliseksi, jos 12 kuukauden liikevaihto ylittää 15 000 € rajan. Voit kuitenkin hakeutua ALV-rekisteriin vapaaehtoisesti jo pienemmälläkin liikevaihdolla – tämä voi olla hyödyllistä, jos yrityksellä on hankintoja, joista haluat vähentää arvonlisäverot. ALV-käytäntö käytännössä: lisäät myyntilaskuihin veron, keräät sen asiakkailta ja myöhemmin ilmoitat ja tilität kertyneet ALV:t Verohallinnolle, yleensä kuukausittain tai neljännesvuosittain. Samalla vähennät ostoista maksamasi ALV:t. Muista: alle 15 000 € liikevaihdolla voit mahdollisesti hyötyä ALV-alarajahuojennuksesta, eli saat maksettuja veroja osin takaisin. Kaikki ALV-ilmoitukset ja maksut hoidetaan OmaVero-palvelussa määräpäiviin mennessä. Yrittäjän kannalta ALV ei ole varsinaista tuloa tai kulua, vaan läpikulkuerä: yritys toimii veronvälittäjänä asiakkaan ja valtion välillä.
Ennakkoverot ja tuloverotus: Yrityksen tuottoa verotetaan tavalla tai toisella aina, joten tähän on syytä varautua jo etukäteen. Uuden yrityksen on hyvä liittyä ennakkoperintärekisteriin, mikä tapahtuu perustamisilmoituksen yhteydessä. Ennakkoperintärekisterissä oleminen tarkoittaa, että asiakkaasi eivät pidätä sinulle maksetuista laskuista veroja – sinä huolehdit verojen maksusta itse. Ennakkovero on tapa maksaa tuloveroa yrityksen voitosta ennakkoon pitkin vuotta. Verohallinto määrää ennakkoverot yleensä yrityksen (tai toiminimiyrittäjän) antaman arvion perusteella. Käytännössä ilmoitat arvioidun ensimmäisen vuoden tuloksen perustamisilmoituksessa tai OmaVerossa, ja saat päätöksen ennakkoverosta, joka maksetaan esim. kuukausittain. Osakeyhtiössä ennakkovero on yhtiön tuloksesta maksettavaa yhteisöveroa; toiminimessä ennakkoverot koskevat yrittäjän henkilökohtaista tuloveroa. Jos yritystoiminnan tulos muuttuu vuoden mittaan, ennakkoveroa voi säätää OmaVerossa vastaamaan paremmin toteutunutta tulosta, jotta vältytään siltä, että veroja on maksettu liikaa tai liian vähän. Tilikauden päätyttyä annetaan veroilmoitus (osakeyhtiö antaa oman veroilmoituksensa, toiminimiyrittäjä ilmoittaa yritystoiminnan tuloksen omassa veroilmoituksessaan liitelomakkeella), minkä perusteella verotuksen lopullinen määrä lasketaan. Tämän jälkeen mahdolliset jäännösverot (liian vähän maksettu) tai palautukset (liikaa maksettu) tasataan. Muista siis seurata tuloksen kehitystä ja päivittää ennakkoveroja tarpeen mukaan. Kun hoidat ennakkoverot kuntoon, vältyt suurelta verolaskulta kerralla tilikauden jälkeen.
Palkanlaskenta ja työnantajavelvoitteet: Mikäli yrityksesi palkkaa työntekijöitä – olipa kyse ulkopuolisesta työntekijästä tai vaikkapa osakeyhtiöstä, jossa yrittäjä maksaa itselleen palkkaa – tulee yrityksestä työnantajavelvollisuuksia. Ennen ensimmäisen työntekijän palkkaamista on ilmoittauduttava Verohallinnon työnantajarekisteriin (jos tarkoitus on maksaa palkkaa säännöllisesti). Palkanmaksussa on huolehdittava lakisääteisistä maksuista: työntekijän palkasta on pidätettävä ennakonpidätys (vero) ja tilitettävä se verottajalle, sekä maksettava työnantajan sivukulut, kuten työeläkemaksu (TyEL), työttömyysvakuutusmaksu, työtapaturmavakuutusmaksu ja sosiaaliturvamaksu. Kaikki maksetut palkat ja niistä pidätetyt/verot on ilmoitettava Tulorekisteriin viiden päivän kuluessa palkanmaksusta – tulorekisteri on valtakunnallinen sähköinen rekisteri, johon kirjataan reaaliaikaisesti palkkatiedot, ja se välittää tiedot mm. verottajalle, työeläkeyhtiöille ja KELA:lle. Käytännössä palkanlaskennan hoitaminen omin neuvoin voi olla vaikeaa aloittelijalle, mutta onneksi tähänkin saa apua esimerkiksi tilitoimistolta tai palkkahallinnon palveluita tarjoavilta yrityksiltä. Muista myös, että työntekijöiden kohdalla työsopimukset, työvuorolistat, työterveyshuolto ja mahdolliset työehtosopimusten vaatimukset kuuluvat työnantajan vastuulle – eli perehdy työantajan velvollisuuksiin laajemminkin, jos lähdet työllistämään.
Muut lakisääteiset ilmoitukset ja velvoitteet: Yrityksen toimintaan liittyy myös muita säännöllisiä tehtäviä. Kaupparekisteritietojen päivittäminen: Muista päivittää PRH:lle, jos yrityksen tiedoissa tapahtuu muutoksia (esim. osoite, toimiala, vastuuhenkilöt tai omistajat vaihtuvat), jotta rekisteritiedot pysyvät ajan tasalla. Tilinpäätöksen julkaisu: Osakeyhtiöiden ja henkilöyhtiöiden (Ay, Ky) tulee toimittaa tilinpäätös kaupparekisteriin yleensä 6 kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä, jolloin siitä tulee julkinen asiakirja. Verotukseen liittyvät ilmoitukset: ALV-ilmoitus on annettava jokaiselta verokaudelta (yleensä kuukausittain) vaikka myyntiä ei olisikaan, ja vuosi-ilmoitukset (esim. työnantajan vuosi-ilmoitus, jos et vielä käytä tulorekisteriä täysimääräisesti) on hoidettava. Arkistointi: Yrityksen tositteet, sopimukset ja kirjanpitoaineisto on säilytettävä laissa määrätyn ajan (esimerkiksi kirjanpitokirjat 10 vuotta). GDPR ja tietosuoja: Jos käsittelet henkilötietoja (esim. asiakkaiden yhteystietoja), varmista että toimit tietosuoja-asetusten mukaisesti. Velvollisuuksia on paljon, mutta kaikkea ei tarvitse pelästyä – hyvällä järjestelmällisyydellä ja asiantuntijoiden avulla ne hoituvat rutiinilla.
Tiivistäen: Yrittäjänä vastuullasi on huolehtia, että yrityksesi paperiasiat, kirjanpito ja viranomaisilmoitukset tulevat tehdyiksi ajallaan. Monet näistä velvollisuuksista voi ulkoistaa tai hoitaa kätevillä ohjelmistoilla, jolloin sinulle jää enemmän aikaa itse liiketoiminnan pyörittämiseen. Tärkeintä on ymmärtää, mitä velvollisuuksia on olemassa – silloin osaat varautua ja delegoida tarpeen mukaan.
Tiliön palvelut – apua yrityksen perustamiseen ja taloushallintoon
Uuden yrityksen perustamisvaiheessa tulee eteen paljon kysymyksiä: Miten täytän perustamislomakkeet oikein? Mikä yhtiömuoto on verotuksen kannalta järkevin valinta? Miten järjestän kirjanpidon ja palkanlaskennan alusta asti oikein? Tiliö on moderni ja ketterä tilitoimisto, joka on erikoistunut auttamaan aloittavia yrityksiä näissä kaikissa kysymyksissä. Me Tiliöllä uskomme, että yrittäjän ei tarvitse jäädä yksin byrokratian ja taloushallinnon kanssa – tarjoamme tukea heti liikeidean konkretisoimisesta lähtien.
Apua koko perustamisprosessissa: Tiliön asiantuntijat neuvovat sinua yrityksen perustamiseen liittyvissä käytännön asioissa. Voimme yhdessä käydä läpi, millaisia tietoja perustamisilmoitukseen tarvitaan, autamme ymmärtämään ennakkoperintä-, ALV- ja työnantajarekisteriin liittyvät valinnat sekä varmistamme, että mitään olennaista ei jää huomiotta. Olemme tukena yhtiömuodon pohdinnoissa – keskustelemme kanssasi toiminimen ja osakeyhtiön eduista ja haitoista tilanteessasi ja autamme hahmottamaan, kumpi tukisi paremmin tavoitteitasi. Tarvittaessa autamme myös käytännön perustamistoimissa, oli kyseessä sitten perustamispapereiden täyttö tai pankkiasioiden järjestelyyn valmistautuminen.
Kampanjaedut uusille yrittäjille: Ymmärrämme, että aloittavalla yrittäjällä on paljon investoitavaa ja uuden opettelua. Siksi Tiliö tarjoaa ajoittain erityisiä etuja vastaperustetuille yrityksille. Kysy rohkeasti meidän myynniltämme ajankohtaisista tarjouksista – esimerkiksi alennuksia taloushallinnon palveluista yrityksen ensimmäisinä kuukausina tai maksuttomia neuvontatapaamisia perustamisvaiheessa. Tiliön tavoitteena on madaltaa kynnystä aloittaa yrittäjyys: haluamme, että saat talousasiat rullaamaan vaivattomasti alusta asti. Muista myös hyödyntää verkkosivuiltamme löytyvää tarjouslaskuria – vastaamalla muutamaan kysymykseen (kuten arvioitu liikevaihto, laskujen ja palkkojen määrä) saat heti arvion siitä, mitä kirjanpidon ja palkanlaskennan palvelut yrityksellesi maksaisivat. Tarjouslaskuri on oiva työkalu budjetointiin ja ensimmäisen tilitoimistokumppanin valintaan.
Taloushallinto, joka kasvaa yrityksesi mukana: Tiliön palvelut kattavat kaiken, mitä tarvitset talouden pyörittämiseen, ja ne skaalautuvat yrityksesi koon ja tarpeiden mukaan. Meiltä saat henkilökohtaisen kirjanpitäjän ja palkanlaskijan, jotka tuntevat yrityksesi ja toimialasi. Käytössämme on modernit sähköiset työkalut (kuten Netvisor-ohjelmisto), joiden avulla kirjanpito, kuittien käsittely, laskutus ja raportointi hoituvat ajasta ja paikasta riippumatta. Sähköinen taloushallinto tarkoittaa, että sinulla on reaaliaikainen näkyvyys yrityksesi talouslukuihin – voit koska tahansa tarkistaa myynnin, kulut ja katteen, ja tehdä parempia päätöksiä tiedon pohjalta. Me huolehdimme kirjanpidosta, veroilmoituksista, ALV-raportoinnista ja viranomaisille tehtävistä ilmoituksista ajallaan, joten sinä voit keskittyä täysillä liiketoimintasi kehittämiseen. Tarjoamme myös palkanlaskennan palvelut, jolloin varmistamme, että työntekijöidesi palkat tulevat maksetuksi oikein ja ajallaan sekä kaikki työnantajavelvoitteet täytetään.
Tiliön kanssa et saa pelkkää numeroiden pyörittäjää, vaan kumppanin, joka välittää yrityksesi menestyksestä. Panostamme henkilökohtaiseen palveluun: meillä sinulle nimetään oma yhteyshenkilö, ja voit aina soittaa tai laittaa viestiä, kun jokin talousasia mietityttää. Selitämme asiat selkokielellä ilman kapulakieltä – juuri kuten tämä opas – jotta ymmärrät yrityksesi taloudellisen tilanteen ja velvollisuudet. Erityisesti alkuvaiheessa on korvaamatonta, että käytössä on asiantuntija, jolta voi kysyä "tyhmiäkin" kysymyksiä pelkäämättä. Me haluamme olla se tuki, jonka puoleen voit kääntyä kaikissa taloushallinnon asioissa.
Ota yhteyttä myyntiimme esimerkiksi puhelimitse tai sähköpostitse (yhteystiedot löydät sivustomme alaosasta). Keskustellaan siitä, miten voimme auttaa juuri sinun yritystäsi kasvamaan ja menestymään. Voit myös varata tapaamisen tai pyytää tarjouksen suoraan sivujemme kautta – vastaamme nopeasti. Uuden yrityksen alkutaipaleella oikea kumppani talousasioissa voi säästää aikaa, rahaa ja hermoja. Tiliön missiona on tehdä taloushallinnosta yrittäjälle helppoa ja ymmärrettävää.
Kasvuhakuisen startupin erityispiirteet
Kaikki yritykset eivät tyydy rauhalliseen kasvuun – osa lähtee alusta asti hakemaan nopeaa laajentumista, kansainvälistymistä ja ulkopuolista rahoitusta. Startup-yrityksillä, jotka tähtäävät voimakkaaseen kasvuun, on tietyt erityispiirteet ja haasteet verrattuna perinteiseen pienyrittäjyyteen. Jos tunnistat itsesi kasvuhakuiseksi startup-yrittäjäksi, ota huomioon seuraavat seikat:
Rahoituskierrokset ja sijoittajat: Kasvuyritykset tarvitsevat usein ulkopuolista rahoitusta nopeaan laajentumiseen. Tämä tarkoittaa neuvotteluja sijoittajien kanssa ja mahdollisesti useita rahoituskierroksia (esi-siementä, siemenrahoitusta, sarja A, B jne.). On tärkeää valmistautua huolellisesti jokaiseen rahoituskierrokseen: tee selkeä liiketoimintasuunnitelma ja pitch deck, joka kertoo potentiaalisille sijoittajille kasvustrategiastasi, markkinasta, tiimistä ja talouden luvuista. Mieti myös etukäteen, kuinka suuren osuuden yrityksestä olet valmis myymään pääomasijoitusta vastaan. Tiliön näkökulmasta varmistamme, että talousluvut ja raportit (kuten tuloslaskelmat, taseet, kassavirtalaskelmat) ovat ajan tasalla ja luotettavia – sijoittajat haluavat nähdä, että taloushallintosi on kunnossa ennen kuin he sijoittavat euroakaan.
Exit-suunnittelu: Jo yritystä perustaessa voi tuntua hullulta ajatella yrityksestä luopumista, mutta startup-maailmassa on hyvä hahmotella niin sanottu exit-strategia. Tämä tarkoittaa sitä, että mietit pitkällä tähtäimellä, miten sijoittajat (ja sinä itse yrittäjänä) voivat aikanaan saada tuoton sijoitukselleen. Yleisiä exit-malleja ovat esimerkiksi yrityksen myynti isommalle toimijalle, listautuminen pörssiin (IPO) tai vaikkapa osakkeiden takaisinosto. Exit-suunnitelma vaikuttaa moniin ratkaisuihin matkan varrella: se voi ohjata strategisia valintoja ja rahoituspäätöksiä. Käytännössä sinun ei tarvitse lukita mitään polkua, mutta realistinen näkemys siitä, miten teidän tarinanne voisi parhaimmillaan päättyä, antaa myös sijoittajille luottamusta. Taloushallinnon osalta exit-suunnittelu tarkoittaa usein sitä, että yrityksen arvonmääritys on hyvässä kunnossa – kaikki kirjanpito ja sopimukset kunnossa, jotta yrityksen arvo voidaan todentaa, kun ostaja tai pörssikomitea sitä joskus syynää.
Due diligence -valmius: Ennen kuin sijoittaja laittaa rahaa startupiin tai ostaja hankkii yrityksen, he suorittavat yritykselle due diligence -tarkastuksen. Tämä on perusteellinen taustaselvitys, jossa käydään läpi yrityksen talousluvut, sopimukset, omistusrakenne, immateriaalioikeudet, teknologia, riskit – käytännössä kaikki olennainen. Due diligence -valmius tarkoittaa sitä, että yritys on jatkuvasti ikään kuin "tarkastuskunnossa". Käytännössä tämä sisältää esimerkiksi: kirjanpito ja tilinpäätökset ovat ajantasaiset ja virheettömät; kaikki tärkeät sopimukset (kuten asiakas- ja toimittajasopimukset, työntekijöiden työsopimukset, osakassopimus) on dokumentoitu ja tallessa; yhtiön cap table (osakkaat ja omistusosuudet) on selkeästi määritelty; verot ja lakisääteiset maksut on hoidettu ajallaan. Kun nämä asiat ovat järjestyksessä, sijoittajan tai ostajan on helppo luottaa siihen, että yritys on hyvin hoidettu. Due diligence -valmius ikään kuin nostaa yrityksen arvoa ja nopeuttaa neuvotteluja, koska isojakaan yllätyksiä ei löydy tarkistusvaiheessa. Tiliö voi auttaa tässä pitämällä huolta talouspuolen dokumentaatiosta: varmistamme esimerkiksi, että kaikki kirjanpidon tositteet on tallennettu asianmukaisesti ja talousraportit ovat aina ajan tasalla, ja voimme neuvoa mitä dokumentteja sijoittajat yleensä haluavat nähdä.
Sopimusarkkitehtuuri ja osakassopimus: Kasvuyrityksen on erityisen tärkeää laittaa juridiset asiat kuntoon alusta pitäen. Sopimusarkkitehtuuri tarkoittaa, että yrityksen keskeiset sopimukset on huolellisesti laadittu ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Tähän kuuluvat mm. perustajien keskinäiset sopimukset, työsopimukset (erityisesti jos kehitetään IP:tä, huolehdi että oikeudet jäävät yritykselle), mahdolliset asiakas- ja kumppanuussopimukset sekä tietenkin osakassopimus. Osakassopimus on dokumentti, jossa yrityksen osakkeenomistajat sopivat pelisäännöistä, joita ei osakeyhtiön laissa tai yhtiöjärjestyksessä yksityiskohtaisesti määrätä. Siinä sovitaan esimerkiksi, mitä tapahtuu, jos osakas haluaa luopua osakkeistaan, miten riitatilanteet ratkotaan, millä ehdoin uusia sijoittajia voidaan ottaa, ja sitoutuvatko perustajat esimerkiksi tiettyyn työpanokseen yrityksessä. Hyvä osakassopimus ennaltaehkäisee erimielisyyksiä ja suojaa sekä perustajia että sijoittajia. Tiliö ei ole lakitoimisto, mutta taloushallinnon kumppanina tunnemme monia startup-maailman käytäntöjä: osaamme muistuttaa, että ”onhan teillä osakassopimus kunnossa” ja voimme suositella juridista kumppania laatimaan sen. Lisäksi huolehdimme siitä, että sopimusten taloudelliset vaikutukset (kuten vaikkapa osakkeisiin liittyvät lunastus- tai earn-out-ehdot) tulevat huomioiduksi kirjanpidossa oikealla tavalla.
Osakepohjaiset kannustimet: Startupit kilpailevat usein osaavasta työvoimasta ja rajallisista resursseista. Siksi on yleistä tarjota avainhenkilöille osakepohjaisia kannustimia, kuten optio-ohjelmia, osakeanteja henkilöstölle tai virtuaaliosakkeita. Nämä kannustimet sitouttavat työntekijöitä, koska he hyötyvät suoraan yrityksen arvonnoususta. Samalla on huolehdittava kannustinjärjestelmien hallinnosta ja kirjanpidollisesta käsittelystä. Optio-ohjelmista tulee yleensä ilmoittaa kaupparekisteriin, ja niillä voi olla vaikutusta yrityksen omistusrakenteeseen tulevaisuudessa. Tiliö voi avustaa optioiden ja osakeantien dokumentoinnissa talousnäkökulmasta – esimerkiksi varmistaa, että mahdollisen osakeannin maksusuoritukset näkyvät kirjanpidossa oikein, ja että verotukseen liittyvät seikat (esim. jos optioita käytetään ja syntyy verotettavaa etua) tulevat huomioiduksi.
Tiliön kokemus startupeista: Olemme toimineet lukuisten startup-yritysten taloushallinnon kumppanina, ja tunnemme kasvuyrittäjän tarpeet. Tiedämme, että nopea skaalautuminen vaatii joustavuutta myös taloushallinnolta – esimerkiksi kirjanpitojärjestelmien ja raportoinnin tulee taipua kasvavaan tapahtumamäärään ja kansainvälisiin toimintoihin. Ymmärrämme, miten tärkeää rahoituskelpoisuus on: sijoittajat arvostavat sitä, että taloutesi luvut ovat heti saatavilla ja luotettavia, ja että pystyt esittämään vaikkapa kuukausittaisen kassavirtalaskelman pyydettäessä. Olemme myös nähneet, miten kriittistä on perustajatiimin roolien selkeys talousasioissa – autamme luomaan käytäntöjä, joissa esimerkiksi yksi seuraa kassavirtaa, toinen vastaa raportoinnista, tai miten tehtäviä delegoidaan tehokkaasti, jotta talous pysyy hallussa kovankin kasvun keskellä. Meiltä saat tarvittaessa myös CFO-palveluita (talousjohtajan tukea osa-aikaisesti), jos oma osaaminen ei riitä kaikkiin vaativampiin talouden suunnittelutehtäviin.
Startup-yrittäjänä eteen tulee hetkiä, jolloin aika on kortilla ja päätöksiä täytyy tehdä vauhdilla. Kun Tiliö huolehtii talouden taustasta, sinä voit keskittyä kasvun rakentamiseen. Oli tavoitteenasi sitten seuraavan rahoituskierroksen onnistunut läpivienti, kannattavuuden parantaminen tai kansainvälistyminen, olemme rinnallasi tuomassa talousnäkökulmaa päätöksentekoon.
Yhteenvetona: Yrityksen perustaminen Suomessa on polku, joka koostuu hyvästä suunnittelusta, oikeiden valintojen tekemisestä ja velvollisuuksien hoitamisesta. Tämä opas on käynyt läpi perusasiat liikeideasta yhtiömuotoihin ja taloushallinnon velvoitteisiin, unohtamatta kasvuhakuisen startupin erityistarpeita. Tie yrittäjäksi voi tuntua byrokraattiselta, mutta oikean kumppanin avulla se sujuu huomattavasti helpommin.
Ota rohkeasti yhteyttä Tiliöön, kun kaipaat apua yrityksen perustamiseen tai taloushallinnon hoitoon – oli yrityksesi sitten ensimmäisiä askeliaan ottava toiminimi tai kansainvälistä läpimurtoa hakeva startup. Me autamme mielellämme sinua onnistumaan. Voit soittaa, laittaa viestiä tai käyttää verkkosivujemme tarjouslaskuria ensikontaktin ottamiseen. Keskustellaan sinun yrityksesi tarpeista ja löydetään yhdessä ratkaisut, jotta sinä voit keskittyä tekemään liikeideastasi menestystarinan! Onnea matkaan – me Tiliössä kuljemme rinnallasi kohti menestyksekästä yritystoimintaa.